نقد و بررسی بازی Mortal Kombat 1
نقد بازی Mortal Kombat 1 : سرانجام، Mortal Kombat 1 با یک رویکرد جدید و ریبوتی تازه در دنیای این مجموعه به ما معرفی شده است؛ اما این نسخه به چه اندازه موفق عمل کرده است؟
فرنچایز Mortal Kombat همیشه یک بخش اساسی از تجربیات گیمینگ من بوده است و این مسئله برای بسیاری از طرفداران نیز صادق است. به عنوان یک علاقمند به بازی های مبارزهای، Mortal Kombat هر نسخه باز، با تمرین، سرگرمی و هیجان، تجربه های بی پایانی را ارائه داده و اکنون فرصت است که به نقطه شروع بازگشته و تاریخ را از نو بنویسیم.
MK1 نه تنها یک ریبوت داستانی است، بلکه در زمینه گیم پلی نیز با ارائه المان های تازه، تجربهی آشنا اما جذاب و عمیقی از مبارزات ارائه میدهد. در این بررسی، به نقد ها و جزئیاتی از این فصل جدید در تاریخ یکی از بزرگ ترین فرنچایز های مبارزه ای پرداخته خواهد شد.
کلاس درس: چگونگی روایت داستان در یک اثر مبارزهای
استودیو NetherRealm همواره در بخش روایت داستان بازی های خود، به ویژه در MK و Injustice، استاندارد های کیفی بالایی را حفظ کرده است. MK1 نیز این استانداردها را با حفظ کیفیت داستان گویی و ساختار جذاب داستانی به نمایش میگذارد. بازگشت به کاراکترهای دوران سه بعدی و حضور کاراکترهای جدید، یکی از جذابیت های داستان MK1 است که به طور هوشمندانه به روایت داستانی تازه و هیجان انگیز دست می دهد.
داستان جدید و متفاوت:
داستان MK1 پس از اتفاقات بازی یازدهم آغاز می شود. Liu Kang، پس از شکست Kronika، سعی در ایجاد یک خط زمانی جدید با اقدامات خود دارد. این اتفاقات با بازگشت به دوران سه بعدی و حضور کاراکتر های گذشته، مخصوصاً از دوران Deception، به داستان یک ریبوت پیوسته تبدیل شده و برخی از کاراکتر های آشنا با نقشهای جدید و متفاوت در آن ظاهر می شوند.
تغییرات در روایت داستانی:
ریبوت MK1 به عنوان یک ریبوت برای کلیت مجموعه نیست، بلکه یک ریبوت در قالب داستانسرایی پیوسته است. این انتخاب، به تازگیهای داستانی اجازه میدهد که هویت تازهای برای داستان بسازند بدون این که پلهای گذشته را خراب کنند. این جذابیت از طریق مخاطبین قدیمی و جدید، همگانی میشود.
داستان MK1 باعث می شود شخصیت های آشنا در نقشهای جدید و جذاب ظاهر شوند. این ترکیبی از المان های مشهور و جدید، یک تجربه داستانی فراتر از انتظارات ارائه میدهد.
به عنوان مثال، یکی از تفاوت های برجسته، که ED Boon، خالق این مجموعه، در مصاحبهها به آن اشاره کرده است، این است که Sub Zero و Scorpion حالا به عنوان برادران شناخته می شوند. در حالی که Bi-Han در نقش Sub Zero حضور دارد، Kuai Liang به عنوان Scorpion جدید ظاهر میشود. این تغییرات باعث شده است تا روایت این کاراکتر در خط زمانی جدید، به نحوی جذاب و متفاوت ارائه شود و به نظر میآید که این تغییرات برای تمامی شخصیت ها موثر باشد.
انعطاف پذیری در پرداختن به شخصیت ها، شخصیت های بسیار جذابی را به وجود آورده است. به عنوان مثال، من همیشه شخصیت Liu Kang و نگاه کلیشهای به او را تجربه میکردم. با انتشار MK 11، تغییراتی در شخصیت Liu Kang ایجاد شده است، اما در MK 1، تحول بزرگی در روند نگارش و اجرای شخصیت او به چشم میخورد. این پیشرفتها، او را به یک شخصیت جذابتر و جاذب تبدیل کردهاند و به نظر میرسد که حالا او به اندازه کافی شارمنده است که بر روی کاور اصلی بازی قرار گیرد.
روایت داستانی استودیو NetherRealm به گونهای است که از ابتدا شما را جذب خود میکند و همیشه باعث میشود که از اتفاقات آینده کنجکاو شوید. MK 1، با ایجاد پیچشهای تازه در داستان و بهره گیری از دنیا و کاراکترهایش، روایتی قدرتمند و گیرا ارائه می دهد.
مبارزه در خونمان است!
حال که به داستان این بازی پرداختیم، وارد بحران گیمپلی، تغییرات، بهبودها و جزئیات تکنیکال میشویم. MK 11 تغییرات ریشهای زیادی در گیمپلی نسبت به MK X دیده است. این تغییرات باعث شده تا مبارزات آرامتر، سنگینتر و قدرتمندتر شوند. در حالی که MK 1 از همان قالب گیمپلی پیروی میکند، تغییرات ریشهای در عملکرد مبارزان و المانهای تازه، مبارزات را به نحوی تازه و استراتژیکتر نسبت به نسخههای پیشین بهبود بخشیده است.
بزرگترین تغییرات در بازی مربوط به مکانیزم Kameo است. این کاراکترها به عنوان مکملهای شخصیت اصلی شما عمل میکنند و از طیف گستردهای از مبارزان Kameo استفاده میکنند. این تغییرات، لایهای عمیق به گیمپلی افزودهاند و دیدگاه شما نسبت به مبارزات بازی را دگرگون کردهاند. به هر حال، این تغییرات، باعث شده تا تجربهی بازی اعتیادآورتر و جذابتری در بُعد کمبوسازی و مراحل مرتبط با آن ارائه شود.
در ادامه نقد بازی Mortal Kombat 1 حالا به بررسی کاراکترهای بازی میپردازیم و تغییرات و بهبودها در آنها را مورد بررسی قرار میدهیم. بازگشت برخی از شخصیتهای قدیمی به بازی، حس و حالی تازه به فهرست مبارزان این نسخه از MK افزوده است. این باعث شده تا مبارزان در MK 11 نسبت به MK 9 متنوعتر باشند، و این موضوع فرآیند انتخاب شخصیتهای مورد علاقه برای مبارزه را لذتبخشتر و انعطافپذیرتر کند. در حال حاضر، با حضور ۲۳ مبارز قابل بازی در فهرست مبارزان، تنوع بسیار بالا و حتی بیشتر از کاراکترهای موجود در SF6 را شاهد هستیم.
تقریباً همه کاراکترها که از نسخه یازدهم به این نسخه منتقل شدهاند، تغییرات مختلفی را تجربه کردهاند، این تغییرات ناشی از سناریوی ریبوت خط زمانی مجموعه هستند. این مسئله نشانگر کاملاً بیگانگی نسبت به گذشتهی خود نیست، اما اگر کاراکتری مانند Scorpion در نسخههای قبلی مبارز اصلی شما بوده، حالا با یک کاراکتر روبهرو خواهید شد که اگرچه کلیت مبارزاتش مشابه است، جزئیات الگوی مبارزاتش تغییر یافته است. به عبارت دیگر، Scorpion حالا از یک مبارز متعادل به مبارز دفاعی تبدیل شده است و در نتیجه، الگوهای مبارزهی او تغییر کردهاند.
Johnny Cage، مبارز اصلی من در نسخههای اخیر، نیز این ویژگیها را نشان میدهد. اگرچه بسیاری از خصوصیات اساسی مبارزات او به نسخه جدید منتقل شدهاند، اما یک تفاوت مهم در نسخه حالی وجود دارد، که عدم وجود قدرتهای خاص خود این کاراکتر و تغییر در رویکرد کلی او میباشد.
تغییرات اعمال شده، من را مجبور کردند که با یک روند تمرینی جدید برای کاراکتر مواجه شوم. این تغییرات بسیار جذاب بوده و تمامی خصوصیات حذف شده با مکانیزمها و حرکات جدید جایگزین شدهاند. MK 1 یک مکانیزم جدید به نام Hype Meter را برای این کاراکتر اضافه کرده است، که باعث افزایش سرعت حرکات ویژهای میشود.
در طول مبارزه، حرکات نمایشی انجام داده و ستارههای شما را پر میکنید. با فعالسازی آن، سرعت انجام حرکات ویژهتان افزایش مییابد، که به شما امکان انجام متداوم و متعدد آنها را میدهد. این تغییرات به چالش کشیدن فلسفهی مبارزه با کاراکتر مورد نظرمان کمک میکند. این تغییرات به تمامی کاراکترها اعمال شده و تأثیر بسیار زیادی بر تجربهی بازی گذاشتهاند.
بخش شخصیسازی کاراکترها همچنان حاضر است، اما متأسفانه نسبت به نسخه یازدهم، سطحیتر و عمق کمتری دارد. با این حال، تنوع در آیتمهای شخصیسازی حفظ شده و توانایی شخصیسازی مبارزان کمئو نیز حفظ شده است.
نقد بازی Mortal Kombat 1 : در مورد Towers of Time و گرایشها صحبت کردیم، حالا کمی به مود Invasions بپردازیم. در نسخهی یازدهم علاوه بر مود Towers of Time، مود دیگری به نام The Crypt وجود داشت که به شما امکان میداد در جزیرهی اختصاصی Shang Tsung گشت و گذار کنید و آیتمهای مختلفی را بدست آورید. در حال حاضر، مود Invasions دقیقاً ترکیب این دو بخش از نسخهی یازدهم است. این بخش شما را در نقشههای متفاوت قرار میدهد و امکان حرکت در آن، انتخاب مسیرهای مختلف و رفع چالشها و مبارزات را فراهم میکند.
در این مسیر با درههای قفلی مواجه میشوید که نیازمند کلیدهایی هستند. بنابراین، باید به دنبال کلیدها بگردید و مبارزات مختلفی را در این راستا پشت سر بگذارید. همچنین، جعبههایی در محیط پراکنده هستند که با باز کردن آنها میتوانید آیتمهای شخصیسازی جدید به دست آورید.
این مود دارای بخش Loadout نیز است که به شما امکان میدهد کاراکتر و آیتمهای او را شخصیسازی و ارتقا دهید. به عنوان مثال، در طول تجربهی خود برخی Talismanها را به دست میآورید که کارایی خاص خود را دارند و در حین مبارزات قابل استفاده هستند.
همچنین، کاراکترهایی در این نقشهها حضور دارند که منوهای Shop و Forge را در اختیارتان قرار میدهند. همانطور که از نامشان پیداست، Shop امکان خرید و فروش آیتمهای مختلف را به شما داده و Forge نیز برای شارژ و ارتقای Talisman کاربرد دارد.
علاوه بر این، در این مود از یک سیستم سطحبندی اختصاصی برخوردار هستید که با ارتقای لول شما، خصوصیات مبارزانتان نیز ارتقا مییابد. شما ۵ Stat Point را در اختیار دارید و میتوانید آنها را به صورت دستی روی کاراکتر مورد نظرتان اعمال کنید یا به صورت خودکار این کار را برای شما انجام دهید.
خرید بازی Mortal Kombat 1
بنابراین، Invasions به عنوان مودی مناسب برای Grind و به دست آوردن آیتم های جدید عمل میکند و حالا با جلوهی رنگارنگ و خصوصیات جالب، تنوع خود را حفظ کرده و با ایجاد پیچش های مختلف در مبارزات، الگوی مبارزه ای شما را نیز به چالش میکشد.
Invasions به عنوان یک مود مهم تلقی میشود؛ زیرا نه تنها پلیر از طریق آن آیتمهای ظاهری جدیدی به دست میآورد، بلکه صداهای Announcer تازه و حتی برخی از مبارزان کمئو نیز از طریق این بخش قابل آنلاک کردن هستند.
طراحی محیط کلی این بخش بسیار جذاب بوده و در نقشههای مختلف، حضور کاراکترهای متنوع حس پویایی را به محیط افزوده است. هماکنون بازی در حالت The Specter به سر برده و احتمالاً در آینده، محتوای بیشتری نیز اضافه خواهد شد.
اما از Invasions عبور کنیم و به بخش آنلاین بازی برویم که متاسفانه تا حد زیادی با نقدها و مشکلات روبرو است. MK1 با ادامهی الگوی همیشگی NetherRealm، محتوای کمتری در این بخش ارائه کرده است. این در حالی است که رقبا مانند Street Fighter 6 علاوه بر ثبات بالا، تنوع و کیفیت بیشتری نیز ارائه دادهاند.
در بخش Kasual، Versus و King of The Hill همچنان حضور دارند و خارج از این بخش، Kombat League وجود دارد که مسابقات رنکمحور را فراهم میکند. متاسفانه هیچ بهبود یا امکانات چشمگیری اضافه نشده و مشکلات مربوط به پینگ به طرز آزار دهندهای حاکم است. در اینجا باید به بخش آنلاین SF6 و کیفیت بسیار عالی آن اشاره کرد.
به طور کلی، در دورهای که حرکتهای سازندگان بازیهای مبارزهای به سمت گسترش تجربهی بخش آنلاین است، NetherRealm همچنان به الگوی معمول خود پایبند است. ضعف بخش آنلاین ممکن است تاثیر منفی را بر تجربهی کلی گذاشته و امیدواریم که با اضافه شدن محتوا و بهبودهای آتی، این بخش به شکل بهتری جلوه کند.
در نهایت، بخش تمرینی و آموزشهای بازی نیز نکتهای مهم است. در حالی که بخش Practice همچنان امکانات پیشین را ارائه میدهد، بخش Learn آموزشهای مفیدی را ارائه کرده است. مثلاً، مبحث Frame Data به صورت قابل فهم و تعاملی بیان شده تا به بازیکنان کمک کند تا در بهینهسازی کمبوها و درک بهتر از مکانیزمها و قوانین Mortal Kombat پیشرفت کنند.
در کل، MK1 با بهبودها و تغییرات در بخش گیم پلی و معرفی ابعاد تازه، تجربهای جذاب و درگیرکننده را ارائه کرده و با وجود ضعف های بخش آنلاین، به عنوان یک بازی مبارزهای موفق محسوب میشود.
پویا، زنده و چشم نواز
اجازه دهید در ابتدای این بخش ذهنتان را آسوده کنم؛ میتوان گفت MK 1 احتمالاً زیباترین، زنده ترین و جذاب ترین نسخه از فرنچایز است، و دلیل اصلی این موفقیت، تغییر موتور بازی از Unreal Engine 3 به Unreal Engine 4 است. محیط، دنیا و استیج های Mortal Kombat 1 در یک واژه “فوقالعاده” ظاهر می شوند، و پویایی محیط پسزمینه نیز بسیار جلبتوجه است. علاوه بر محیط، شاهد موشن کپچر و طراحی چهرههای فوقالعاده در این نسخه هستیم که حتی از MK11 بهتر عمل کرده و به راستی شما را جذب خود میکند.
در تجربهی شخصی من با کنسول PS5، تنها یک بار با افت فریم مشهود مواجه شدم و بیشترین زمان تجربه بازی در این کنسول، لذت بردن از ثبات فنی آن بود. تنوع استیجهای بازی بسیار بالاست و هرکدام از آنها هویت مستقل خود را دارند؛ جزئیات و طراحی آنها نیز قابل تحسین بسیاری دارد. نمیتوانم استیجی در این بازی نام ببرم که برایم کمجذاب یا خستهکننده باشد.
بخش Invasions نیز از این قاعده مستثنی نیست و طراحی نقشهها بسیار جذاب و پویا را به تصویر میکشد، نشان از اهمیتی است که سازندگان به بازی می دهند.
جزئیات ظاهری کاراکترها از جمله لباس ها و پوشش های آنها نیز عالی است و هیچ گونه نقدی برای این بخش باقی نمیگذارد. موسیقی و ساندترک Mortal Kombat 1 بسیار مناسب دنیا و سناریوهای مختلف بازی است و حس و حال تازهای از دنیای جدید این فرنچایز را به پلیر منتقل میکند.
صداگذاری کاراکترها به غیر از Nitara بسیار حرفهای و باورپذیر است و عملکرد عالی صداگذاران قدیمی و جدید این بازی را مشاهده میکنیم. در کل، Mortal Kombat 1 اثری است که در زمینهی ارائهی محتوا، زیبایی و دقت، هیچ نقصی ندارد و تجربهای از نظر بصری فوقالعاده، جذاب و هیجانانگیز ارائه میدهد که از تماشای آن لذت خواهید برد.
امیدواریم که نقد بازی Mortal Kombat 1 برای شما عزیزان جالب و مفید بوده باشد . این بازی جذاب و اکشن را با بهترین قیمت از ایکس باکس استور خریداری نمایید.