بسته های الحاقی کاملا متفاوت از بازی اصلی
در این مقاله ، قصد داریم به بسته های الحاقی بپردازیم که در دنیای بازی های ویدیویی، ایده های نوآورانه را به عمل آورده یا رویکرد های جدیدی را اجرا کرده اند.
پک های الحاقی اکنون به عنوان یک جزء حیاتی و جدا شدنی از بازی های ویدیویی محسوب میشوند که فرصتی برای ارائه محتوای تازه، مستقل از اجزای اصلی بازی، ایجاد میکنند. این فرصت به توسعه دهندگان این امکان را می دهد که ایده هایی که ممکن است برای یک وارد کردن به بازی اصلی مناسب یا بهینه نباشد، را پیاده سازی کنند و در عین حال از آزادی بیشتری در خلق تجارب جدید استفاده شوند. به همین دلیل است که احیاناً ما شاهد ارائه محتوای اضافی برای بازیها هستیم که در آن، رویکردی کاملاً متفاوت نسبت به فضاسازی، گیمپلی، داستان، و جوانب دیگر نسبت به بازی اصلی به چشم میخورد.
در این مقاله، قصد داریم به بررسی چندین نمونه از این نوع پک های الحاقی بپردازیم که با اتخاذ رویکرد های مختلف، تغییرات جذابی را نسبت به بازی اصلی به وجود آورده و باعث شده اند که به عنوان یک تجربه یکتا شناخته شوند.
Far Cry 3 – Blood Dragon
عنوان Far Cry 3: Blood Dragon در ابتدا به عنوان یک افزونه برای بخش سوم سری Far Cry در دست توسعه قرار گرفت و در حالی که همچنان نام مشترکی با اثر اصلی داشت، در نهایت به عنوان یک بازی مستقل منتشر شد و تجربه ای کاملاً متفاوت را بر اساس ساختار و طراحی Far Cry 3 ارائه میداد. به عنوان یک فرد، به خوبی به خاطر دارم که این اثر با استفاده از استایل فیلم های دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی، با نئونهای جذاب و رنگ های خیره کننده، توجه من را به خود جلب کرد.
می توان گفت که Blood Dragon یکی از آن تجربه های منحصر به فرد در میان بسته های الحاقی است که با وجود آشنایی، به طور کاملاً متفاوت از بازی اصلی برجسته است. در بخش داستان، تغییر در تناوب حالت و تغییر در Tone روایی این بسته الحاقی قابل مشاهده بود که با شوخی های جذاب و لحنی سبک تر نسبت به داستان اصلی Far Cry 3، به جذابیت آن افزوده شد و به خوبی به عنوان مکملی برای طراحی هنری اصلی تبدیل شد.
علاوه بر جنبه داستانی، در بخش گیم پلی نیز با وجود اشتراک در مکانیزم های اساسی با Far Cry 3، Blood Dragon با دشمنان و امکانات جدید ویژه خود، تجربه ای جدید و منحصر به فرد را ارائه داد. به طور کلی، Far Cry 3: Blood Dragon یک اثر بینظیر و خاص بود که برای من به عنوان یک خاطره ماندگار به یاد میآید. این بسته الحاقی مستقل تقریباً می تواند به عنوان نقطه شروعی برای سیاست های توسعه یافته در بسته های الحاقی در عناوینی چون AC IV نیز در نظر گرفته شود.
خرید گیم پس ایکس باکس با بهترین قیمت از ایکس باکس استور
Grand Theft Auto IV – The Ballad Of Gay Tony
GTA IV یک اثر بسیار تاثیرگذار در صنعت گیمینگ است که همگان با خاطرات خوبی به آن فکر میکنند. بدون شک، این اثر یک عنوان عالی است و دارای پتانسیل دریافت بسته های الحاقی بسیار خوبی نیز می باشد.
اولین بسته گسترش دهنده این بازی با نام “The Lost and Damned” واقعاً محتوای جذاب و جدیدی را به بازی افزود، برخی از مکانیک های بازی مانند موتور سواری را بهبود بخشید و همچنین یک روایت تازه و با کیفیت را به بازیکن ارائه داد. اما “The Ballad Of Gay Tony” بسته الحاقی بود که به راستی خود را از بازی اصلی جدا کرد و حتی مکانیزم های تازه را به ساختار نسخه چهارم این مجموعه معرفی کرد.
The Ballad Of Gay Tony به غیر از این که مانند The Lost and Damned یک بهانه جدید برای تجربه و جذب محتوای بیشتر در GTA IV بود، به راستی مکانیزم های تازه ای را معرفی کرد که در ادامه در GTA V به کار گرفته شدند. به نظر میآید که Rockstar از این بسته الحاقی به عنوان زمین آزمایش خود برای آزمایش برخی مکانیزمهای جدید استفاده کرده و قصد داشته تا آنها را در قسمت بعدی مجموعه ارائه دهد. یکی از مهم ترین مکانیزم های معرفی شده در این DLC مدیریت کسب و کار بود و علاوه بر این، بهبود های گستردهای در ابعاد فنی بازی، از جمله گرافیک، داشتیم.
بسته الحاقی The Ballad Of Gay Tony همچنین تعداد قابل توجهی از فعالیت های جانبی تازه را به بازیکن ارائه می داد که در بازی اصلی وجود نداشته و از این رو میتوان گفت که این DLC وظیفه خود را در جهت گسترش بازی اصلی و ارائه تجربه های جدید با موفقیت انجام داده است.
خرید گیم پس PC ایکس باکس استور
Resident Evil Revelations 2 – Little Miss
واقعاً مدت زیادی است که در نظر دارم یک مقاله اختصاصی در مورد RE Revelations 2 بنویسم و به جذابیت های این عنوان آندرریتد فرنچایز بپردازم، مخصوصاً برخی از خصوصیات آن که باعث میشود تجربهای کاملاً متمایز از تمامی عناوین Resident Evil باشد. اما در حال حاضر قصد داریم به این مسائل نپردازیم؛ شاید در آیندهای نزدیک به سراغ این موضوع برویم.
اما صحبت حال حاضر ما در ارتباط با بسته ی الحاقی Little Miss این عنوان است، تجربهای که لزوماً نمی توان آن را جزو برترین محتوای اضافه شده در این مجموعه قرار داد، اما قطعاً می توان برخی از خصوصیات متمایز و جذاب آن را نه تنها نسبت به بازی اصلی بلکه نسبت به کلیت فرنچایز تحسین کرد. Little Miss داستان دخترک داستان این نسخه، یعنی Natalia را دنبال میکند و در واقع یک پیش درآمد به شمار میآید که مستقیماً به ابتدای داستان اصلی متصل می شود.
داستان این DLC به خوبی برخی از حفره ها و ابهاماتی که حول محور کاراکتر Natalia در داستان اصلی وجود دارد را از بین می برد و به طور کلی می توان گفت فارغ از کیفیت بحث روایی داستانی خاص و متمایز را روایت میکند و حتی میتوان گفت به دلیل اعمال تحلیل های روانی Natalia در این تجربه تا حدی با یک روایت نسبتاً فانتزی رو به رو هستیم که شخصاً فکر می کنم تجربه ای جالبی بود. اما بزرگ ترین تمایز این محتوای اضافه با بازی اصلی در بخش گیم پلی است؛ همانطور که احتمالاً می دانید RER2 برخی مکانیزم های مخفی کاری را در اختیار پلیر قرار می داد که در حالی که لزوماً عمیق نبودند اما می توانستند کارآمد ظاهر شوند.
در حالی که این مکانیزم ها در طی بازی اصلی به عنوان یک مکمل در گیم پلی به کار می رفتند، در طی Little Miss تمام تمرکز گیم پلی روی مبحث مخفی کاری است، بنابراین می توان گفت این DLC برای اولین بار یک تجربهی شبیه ساز قدم زدن ترسناک را در این مجموعه ارائه داد! شما در طول تجربهی این بستهی الحاقی از محیط هایی که در پایان داستان اصلی در آنها قرار می گیرید بازی را شروع و طی روایت آن از محیط های آشنا عبور کرده و باید تمام تلاشتان را بکنید که از چشم هیولا ها مخفی بمانید.
Little Miss تجربهی مخفی کاری ترسناکی را ارائه می داد که در آن دوره با وجود خام بودن برخی ابعاد آن به نوبهی خود یک تجربهی بسیار متمایز در فرنچایز به شمار می آمد.
Assassin’s Creed: Odyssey – The Fate Of Atlantis
Assassin’s Creed: Odyssey به نوبهی خود یک اثر بسیار متمایز از تقریباً تمامی آثار دیگر فرنچایز AC بود چرا که شاید بتوان گفت کمترین تمرکزش حداقل در تجربهی اصلی روی مواردی بود که هویت آثار سابق فرنچایز را تشکیل می دادند. به همین دلیل شخصاً این عنوان را بیشتر به عنوان یک تجربهی RPG مطلوب می بینم تا یک عنوان از مجموعه AC. با این وجود، یوبیسافت تلاش کرد این مسئله را تا حدی در بسته های الحاقی این عنوان جبران کرده و کمی بیشتر به سمت محتویاتی سوق پیدا کند که بیشتر نامی که این عنوان با خودش حمل میکرد را توجیه کند.
یکی از این DLCها The Fate Of Atlantis است که تا آن لحظه متمایزترین بستهی الحاقی این مجموعه محسوب می شد، چرا که تمامیت تمرکز آن روی پرداختن به اساطیر یونانی بوده و همچنین تا حد زیادی به Lore مجموعه متصل شده و اطلاعات بیشتری پس از مدتی بسیار زیاد از Isuها در اختیار طرفداران قرار می داد.
این محتوا تا حد زیادی از استایل تاریخی بازی اصلی جدا شده و حالا استایلی فانتزی تر به خود گرفته و بیشتر با لحن روایی فرنچایز بازی میکند. البته لازم به ذکر است که در ابتدا قصد داشتم از بسته الحاقی The Tyranny of King Washington نسخهی سوم یاد کنم چرا که آن محتوای اضافه نیز نه تنها مکانیزم های کاملاً جدیدی را به ساختار بازی معرفی میکرد بلکه آن اثر نیز کمی از قالب تاریخی خودش خارج شده و سبک و سیاق فرا طبیعی به خود میگیرد.
یکی از دلایلی که آن را انتخاب نکردم، کمرنگ بودن تاثیر داستانی آن در Lore کلی مجموعه است چرا که آن روایت Canon نبوده و بیشتر همچون یک بستهی الحاقی جذاب و سرگرم کننده با پیچشی جذاب جلوه میکند که البته همچنان تا حد زیادی سبک تاریخی خودش را حفظ کرده است در حالی که The Fate Of Atlantis به کلی رویکردی تازه نسبت به فضاسازی اتخاذ کرده و در کنار آن داستانی بسیار متفاوت از بازی اصلی و در عین حال حائز اهمیت را روایت میکند.
Prey – Mooncrash
Prey اثری بود که شخصاً فکر نمی کردم آن چنان جذاب باشد، اما لحظهای که شروع به تجربهی آن کردم، دیگر نتوانستم آن را کنار بگذارم. بنابراین می توانم بگویم این بازی تجربهای بود که برخلاف انتظارم بسیار مرا جذب خودش کرد. حال اگر شما هم مثل من از بازی اصلی و تجربه ای که ارائه می دهد لذت بردید ولی بستهی الحاقی Mooncrash را تجربه نکردید، پیشنهاد میکنم هر چه سریعتر به سراغ انجام این کار بروید چرا که این DLC رسماً ساختاری تازه را در قالب نسخهی اصلی پیادهسازی میکند که تجربهی آن را چندین برابر جذاب و درگیرکننده جلوه میدهد.
Mooncrash در واقع مکانیزم های Rogue-Like را به این بازی معرفی می کند که به شدت تجربهی این محتوای اضافه را سرگرم کننده و لذت بخش میکند. در واقع می توان از این تجربه به عنوان یک مود جدید یاد کرده که دقیقاً روی ساختار بازی اصلی ساخته شده است و ابعاد مختلف آن را تحت تأثیر قرار میدهد.
در حالی که مراحل و محیط های این بستهی الحاقی ثابت است، اما ترتیب و نظم آن ها کاملاً متغیر بوده و هر بار که بمیرید، مکان آیتم ها، اسلحه ها و حتی دشمنان به کلی تغییر میکند و از همین رو میتوان گفت شما هرگز نمی توانید یک پیش زمینهی ذهنی ثابت برای تجربهی Mooncrash داشته باشید و همین مسئله از تکراری شدن این تجربه جلوگیری کرده و همچنین به پلیر اجازه میدهد در یک روند دائماً در حال تغییر استراتژی های مختلفی را خلق کرده و پیاده سازی کند. این DLC از لحاظ ساختاری و رویکرد تجربهای کاملاً متفاوت از بازی اصلی را ارائه می داد در حالی که به طور همزمان چالش های کاملاً تازهای را نیز در این تجربه اعمال می کند.
Cyberpunk 2077 – Phantom Liberty
میتوان بسته الحاقی Phantom Liberty را یکی از برترین نمونه ها برای موضوع مقاله ما دانست؛ این بسته الحاقی به عنوان مکملی برای آپد
دیت 2.0 عنوان Cyberpunk 2077 عمل کرد و موفق به بهبود بسیاری از جوانب تجربه اصلی شد یا حتی آن را کاملاً تغییر داد. این بسته الحاقی همچنین برخی مکانیزم های کاملاً جدید را معرفی کرد که می توانند به طور کلی این تجربه را تفاوت بخشند.
این DLC یک داستان کاملاً جدید با رویکرد متفاوت را به همراه دارد، همراه با کاراکتر های جدید و یک پایان بندی تازه که به نظر میآید CDPR می توانسته بازی را مانند یوبیسافت به عنوان یک بازی مستقل منتشر کند. به علاوه، علاوه بر داستان اصلی، مراحل و فعالیت های جانبی از عمق بیشتری برخوردار هستند و گیمپلی بازی به مکانیزم های کاملاً جدید، از جمله وسایل نقلیه مسلح، پرداخته است. یکی از بزرگ ترین تغییرات ارائهشده توسط این محتوای اضافه، درخت مهارت و قابلیت های کاملاً جدید است.
این مهارتهای جدید به علاوهی ایجاد بُعد جدیدی در این تجربه، به بهبود عملکرد از درخت مهارتهای خود کمک میکنند. Phantom Liberty و آپدیت 2.0 به طور رسمی یک تجربه جدید از Cyberpunk 2077 را در چارچوبی قبلی ارائه کردند که به واقعیت احساس تفاوت با بازی اصلی میکند.
خرید یوبیسافت پلاس با بهترین قیمت
Red Dead Redemption – Undead Nightmare
Undead Nightmare یکی از مثال های برجستهی محتوای الحاقی است که علاوه بر اینکه از لحاظ اصلی به عنوان یک بستهی الحاقی برای بازی Red Dead Redemption شناخته میشود، در واقع به اندازه ای محتوای جذاب و منحصر به فرد را ارائه می دهد که به شدت احساس میشود که می تواند به عنوان یک بازی مستقل نیز وجود داشته باشد. Undead Nightmare تا حد زیادی یک تجربهی کاملا جدید فراهم میکند، و این تفاوت بیشتر از هر چیزی از تم جدید آن نشأت میگیرد که به طور کامل برخی از جنبه های تازه را به دنیای گستردهٔ Red Dead Redemption افزوده است.
داستان این بازی همچنان داستان کاراکتر John Marston را دنبال میکند که با شیوع یک سناریوی آخرالزمانی، شهر و افراد آن به دام افتادهاند. روایت این بسته الحاقی، همانطور که از ظاهر آن پیداست، نسبت به بازی اصلی به شدت متمایز است و یک لحن بسیار متفاوت را به خود اختصاص داده است. فضاسازی بازی در این بسته الحاقی به طور کلی تغییر کرده و حالا با نسخه ای تاریکتر از بازی اصلی روبرو هستیم که به عنوان یک تجربهٔ دورگه در دنیای وحشی و زامبی محور تبدیل شده است. این بسته الحاقی به ما تجربه افزودن محتوای جدید، از جمله اسلحه های جدید، را ارائه میدهد که تنوع جدیدی به این بخش از تجربهی اصلی اضافه میکند.
پرسرعت به طول داستان، بازیکن کاراکتر های آشنا از بازی اصلی را در موقعیت های کاملاً متفاوت مییابد و حتی علاوه بر انسانها، با موجودات دیگری نیز روبرو می شود که چندان به ظاهر طبیعی نیستند و به تجربهٔ این DLC ابعاد فانتزی جذابی اضافه میکنند. در کل، Undead Nightmare یک تجربهی کاملاً نو، با مکانیزم های جدید، محیطی کاملاً جدید، داستان جذاب و حتی موجودات اسطوره ای جذاب ارائه می دهد که باعث تفاوت کامل حسی نسبت به بازی اصلی می شود.